Corona

Corona

LAATSTE UPDATE 31.07.2020

Vanaf 1 juli 2020 zijn deze algemene richtlijnen van toepassing:

  • Alle sporten zijn weer toegelaten vanaf woensdag 1 juli, met contact, als:
    • ze in georganiseerd verband plaatsvinden
    • ze in een groep van maximum 50 personen plaatsvinden
    • er steeds een meerderjarige verantwoordelijke aanwezig is
  • Kleedkamers en douches mogen gebruikt worden zoals in de veiligheidsprotocollen wordt beschreven. Lees hier de protocollen van de Leuvense sportaccommodaties en kleedkamers.
  • In Vlaanderen mogen vanaf 27 juli sportactiviteiten en -wedstrijden alleen plaatsvinden zonder publiek en dit zowel voor op professioneel als amateurniveau. 

Er wordt door de club beslist om vanaf heden tot en met 16 augustus alle trainingen en oefenwedstrijden op te schorten.

Basket Vlaanderen heeft op 17 juli extra verduidelijkingen opgelijst teneinde dit heel concreet te maken.

Je vindt die hier:  https://www.basketbal.vlaanderen/coronavirus-covid-19 

Heel concreet: 

  1. Er zijn acties opgelijst die elke club sowieso moet doen tijdens elke thuiswedstrijd. Voornaamste elementen zijn het verplicht gebruik van mondmaskers (tenzij anders vermeld, bv bij spelers), het maximaal aantal bezoekende supporters (12), ontsmetten van kleedkamers na gebruik... Je vindt die concrete maatregelen van basket Vlaanderen via deze link
  2. Anderzijds zijn er zaken die vanuit stad Leuven worden opgelegd (circulatieplan binnen de sporthallen, de lokale hygiënemaatregelen…). Je vindt de maatregelen van de stad Leuven hier.
  3. Daarnaast vraag basket Vlaanderen om Corona coördinatoren per club aan te duiden die tijdens wedstrijden het naleven van de richtlijnen opvolgen. Basket Vlaanderen zorgt voor de nodige hesjes, maar ook voor posters (met richtlijnen) die men in de zalen kan ophangen. Dit wil zeggen dat per thuiswedstrijd iemand die rol zal opnemen. Af te spreken per match !!!

Hieronder vind je de voornaamste regels voor spelers, coaches, officials en toeschouwers:

Wedstrijden: 10 geboden voor de spelers

1. alle aanwezige personen dragen een mondbescherming; enkel tijdens de opwarming en de wedstrijd kunnen de spelers, coach en officials hiervan afwijken;
2. trek je sportkledij indien mogelijk thuis al aan om drukte in de kleedkamers te vermijden;
3. spelers wachten om het terrein te betreden tot dit volledig ontruimd is na de vorige wedstrijd en de spelersbank, stoelen en wedstrijdtafel ontsmet zijn. Contacten tussen de wisselende teams wordt vermeden;
4. de opwarmtijd wordt tot een minimum beperkt, zodat het contact tussen verschillende teams bij wissel van de wedstrijden maximaal beperkt blijft. Een opwarmingstijd van minstens 20min. blijft wel aangeraden
5. bij de opwarming worden maximaal 3 ballen per team gebruikt;
6. elke speler voorziet in een eigen gepersonaliseerde en gevulde drinkfles tijdens de wedstrijd en ruimt eigen afval op. Gebruik alvast geen gemeenschappelijke flessen.
7. geen onnodig fysiek contact tussen spelers (handshakes b.v.), scheidsrechters en tafelofficials. TIP: vervang het handen schudden na de wedstrijd door een kort applaus naar de tegenpartij, scheidsrechters en tafelofficials.
8. Spelers gaan na de wedstrijd meteen richting hun toegewezen kleedkamer;
9. kleedkamers en douches kunnen opengesteld worden mits opvolging van volgende adviezen:
- geen twee teams in dezelfde kleedkamer, reiniging bij wissel van kleedkamers)
- draag voetslippers in de kleedkamers en de douches
- de aanwezigheidstijd in de kleedkamers en de douches wordt maximaal beperkt
10. zolang de coronaperiode duurt, worden de clubs geadviseerd niet te voorzien in het vrijwillige aanbod van belegde broodjes/boterhammen na de wedstrijd.

Wedstrijden: toeschouwers

Vanaf 27 juli is er geen publiek meer toegelaten tijdens sportactiviteiten of -wedstrijden en dit zowel op professioneel als amateurniveau.

Wedstrijden: coach

1. vermijd als trainer/coach of supporter roepen of schreeuwen;

2. de trainer/coach behoudt in de mate van het mogelijke 1,5m afstand tot het terrein, indien niet mogelijk wordt mondbescherming aangeraden; geen onnodig fysiek contact tussen spelers (handshakes b.v.);

Wedstrijden: scheidsrechters & tafelofficials

1. officials en clubs beschikken via Basketbal Vlaanderen over elektronisch handfluitjes;

2. wedstrijd- en verplaatsingsvergoedingen kunnen via een betaalapp (Payconiq of andere bankapp) betaald worden; cash geld zoveel mogelijk te mijden;

3. tafelofficials worden door plexiglas van elkaar afgeschermd OF houden 1,5m afstand OF dragen mondbescherming aan tafel. Indien niet mogelijk kan de thuisclub alle taken op zich nemen;

4. aan de wedstrijdtafel wordt handgel, alcoholspray en doekjes voorzien, te gebruiken door officials, spelers en tafelofficials; ballen, spelersbanken, coach stoel, tafel, tafelmateriaal en vervangingsstoelen worden voor en na elke wedstrijd ontsmet door de gebruiker zelf

5. de stoelen voor vervangers staan op 1,5 meter van de wedstrijdtafel;

6. vul zo veel mogelijk het digitaal wedstrijdformulier op voorhand in;

7. PC/tablet, 24 sec. en klok worden voor en na de wedstrijd ontsmet door de gebruiker zelf; bij gebruik van een tablet wordt een pen/stylus en handschoenen aangeraden

8. indien er met pen en papieren wedstrijdblad wordt gewerkt, voorziet iedereen in zijn/haar eigen pen. Indien niet mogelijk wordt de pen ontsmet;


 Alvast bedankt om alle richtlijnen strikt na te leven!


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x